Jag älskar julen. Eller, tanken på julen i alla fall. När det är för tidigt att börja pynta och man bara drömmer om att få montera upp stjärnorna, klä granen och baka ett pepparkakshus. Men julen är inte samma nu som när man var liten. Julen innebär slutet på ett år, med saker som ska göras klart och avslutas. Årsmöten, rapporter och tentor. 
 
Det har tagit ett tag för mig att vänja mig och det kommer nog bli samma visa nästa år igen. Planerna på den perfekta granen, nybakade peppisar och bara den där mysiga känslan. Jag tror inte julen kommer bli riktigt JUL igen förrän det blir dags för knattar. Då är jag kanske färdig med utbildningen, kanske har vi ett hus och lite andra möjligheter. 
 
Men tro inte att jag är ledsen. Kanske lite besviken, men jag "gillar läget". Idag har jag till och med erkänt för mig själv och andra att jag inte tänker bara några pepparkakor i år och jag kommer köpa en byggsats och bara dekorera huset. Ingen annan tycker att det är hela världen, inte ens halva, men för mig är det en stor sak. Det är ändå skönt, nu kan jag släppa det. Ta julen lite mer för vad den är just nu. Aldrig mer julstress! 
 
Inser nu att jag nog är lite knäpp i huvudet. 

Kommentera

Publiceras ej